Csúcsokat döntött a 30 éves jubileumát ünneplő „Az Év Természetfotósa” pályázat, a díjazott és döntős képeket látva pedig ismét meggyőződhetünk arról, hogy a magyar természetfotózás nem véletlenül van a világ élvonalában.
A hazai természetfotózás egyik legnagyobb ünnepe minden évben, amikor a naturArt (Magyar Természetfotósok Szövetsége) átadja az év legjobb alkotásaiért járó díjakat. Idén már 30. alkalommal rendezték meg a „Saubermacher – Az Év Természetfotósa” (ÉTF) pályázatot, amelynek díjátadóját november 9-én tartották a Magyar Természettudományi Múzeumban. És bár minden évben szokás azt elmondani a fotós versenyeken, hogy az idei év az eddigi legmagasabb színvonalú, „Az év természetfotósa” pályázatra 2022-ben beérkezett pályamunkák valóban feladták a leckét a zsűrinek. Ahogy Fáth Péter, a naturArt elnöke fogalmazott:
A harmadik fordulóba bejutott kb. 400 kép mindegyike megérdemelte volna, hogy falra a kerüljön!
A pályázatra idén 3533 pályamű érkezett be 197 fotóstól, végül 120 kép került be a döntős képek közé, és így a legjobb fotókat felvonultató kiállítás keretében a falra is, amely a pályázat történetében eddig tényleg a legtöbb. De abban is különleges volt az idei pályázat, hogy nagyon sok olyan képpel is neveztek, amelyeken a meghökkentő nézőpontok mellett olyan kreatív technikákat is fel lehet fedezni, amelyekkel eddig még sehol, még külföldi pályázatokon sem találkozhattunk.
Nyugodtan kijelenthető, hogy a vezető magyar természetfotósok nem csak tudatosan készítik megdöbbentő látványt közvetítő képeiket, hanem képesek a technikai háttér továbbfejlesztésére is, ami egyértelműen jelzi, hogy kiemelkedő alkotókészséggel rendelkeznek.
– méltatta a hazai természetfotósokat dr. Kalotás Zsolt, a zsűri elnöke.
Az idei pályázat egy új kategóriával arra is nyitott, hogy bárkinek lehetőséget adjon a bizonyításra, még azoknak is, akiknek nincs fényképezőgépe. A Mobillal a természetben kategória nyilvánvalóan reflektál korunk képorientált világára, és arra, hogy a fényképezés ma már nem csak egy réteg kiváltsága, hanem a mindennapjaink része lett a modern mobileszközöknek köszönhetően. Azonban ha valaki elkezd mobillal természetfotókat készíteni, rá fog jönni arra, hogy az igazán jó fotókhoz itt is elengedhetetlen a jó szem. A pályázat idei győztese talán pont emiatt is érhetett el olyan kiemelkedő eredményt, hogy 18 képével is falra került, mert nyitott volt arra a játékra, amelyet egy mobiltelefon kínál. Kihívást látott benne, aminek meg is lett az eredménye, ugyanis a Mobillal a természetben kategóriát szinte leuralta jobbnál jobb képeivel.
„Az Év Természetfotósa” cím elnyeréséhez persze nem elég csak egy kategóriát hozni, mert a végső győzelemhez a pályázatra benyújtott összes képének eredménye számít a szerzőnek. És ez idén Daróczi Csabának sikerült a legjobban, aki több kategóriában is remekelt, természetesen hagyományos géppel készült képekkel is. Ezzel idén Csaba már hatodik alkalommal lett győztes a naturArt pályázatán, ráadásul sikerült a tavalyi bravúrt is megismételnie, ugyanis „Az Év Természetfotósa” elismerés mellett ő kapta „Az Év Természetfotója” díjat is, idén ezért az elképesztően gyönyörű fotójáért.
Az év természetfotója egyébként tökéletes példa a korábban említett kreativitásra. Csaba nem véletlenül hozza már két évtizede folyamatosan a kimagasló eredményeit a pályázatokon, a titka ugyanis az lehet, hogy állandóan képes a megújulásra. Mindig talál valamilyen új nézőpontot, vagy épp egy teljesen új technikai megoldást, hogy megvalósítsa az elképzelt látványt. Ráadásul „Az Év Természetfotója” pont egy olyan hétköznapi és látszólag nem fotogén helyen és körülmények között készült, amiről egy laikus azt hinné, képtelenség. Meg szerette volna mutatni, hogy igenis lehetséges, csak egy jó ötlet kell és némi kreativitás, ezért készített egy videót, amiben bemutatja, hogyan készítette el győztes fotóját:
Ahogy említettük, a Mobillal a természetben kategóriában magasan ő teljesített a legjobban, hat fotójával került be a döntős képek közé, és ő nyerte az első és harmadik helyet is.